محبت و اطاعت از اهل بیت همان اطاعت و محبت الهی است
22 بازدید
تاریخ ارائه : 2/10/2015 11:45:00 AM
موضوع: الهیات و معارف اسلامی

در مورد اینکه چگونه می توانیم زحمات بی انتها و ظلم هایی که اهل بیت علیهم السلام برای هدایت بشریت و شیعه شدن ما متحمل شدند را قدر دانی کنیم و باعث رضایت آن بزرگواران باشیم ؟؟

نکاتی را متذکر می شوم

باید بدانیم که طبق فرمایش خداوند تبارک و تعالی در قرآن مجید و آیه شریفه (آیه مودت ): ...قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی... (آیه 23 سوره شوری) ...بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نیستم مگر دوستى در باره خویشاوندان...

و همچنین طبق روایات متواتر و فراوان ، حضرت رسول اکرم اجر و مزد و جبران تمام زحمات رسالت خود را محبت و اطاعت اهل بیت خود می داند و به پیروی و محبت و اطاعت از اهلبیت خویش دستور داده اند.

به استناد تفاسیر شیعه و سنی منظور از خویشاوندان و قربی در این آیه شریفه اهل بیت و آل پیامبر بیان شده است که به برخی روایات اهل سنت در زیر اشاره می شود:

1- «احمد» در «فضائل الصحابة » با سند خود از سعید بن جبیر عامر چنین نقل می کند: «لما نزلت «قل لااسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی » قالوا: یا رسول الله صلی الله علیه وآله من قرابتک؟ من هؤلاء الذین وجبت علینا مودتهم؟ قال: علی و فاطمة و ابناهما، و یقولها ثلاثة »; هنگامی که آیه قل لااسئلکم...نازل شد، اصحاب عرض کردند: ای رسول خدا! خویشاوندان تو که مودت آنها بر ما واجب است، کیانند؟ فرمود: علی و فاطمه و دو فرزند آن دو، این سخن را سه بار تکرار فرمود. (1)

2- در مستدرک الصحیحین از امام علی بن الحسین علیه السلام نقل شده که وقتی امیرمؤمنان علی علیه السلام به شهادت رسید، حسن بن علی علیه السلام در میان مردم خطبه خواند که بخشی از آن این بود: «انا من اهل البیت الذین افترض الله مودتهم علی کل مسلم. فقال فی ما انزل علی محمدصلی الله علیه وآله «قل لااسئلکم علیه اجرا الاالمودة فی القربی و من یقترف حسنة نزد له فیها حسنا» فاقتراف الحسنة مودتنا اهل البیت »; من از خاندانی هستم که خداوند مودت آنها را بر هر مسلمانی واجب کرده است و به پیامبرش فرموده: قل لااسئلکم...منظور خداوند از «اقتراف حسنة » مودت ما اهل بیت است. (2)

3- سیوطی در «الدرالمنثور» در ذیل آیه مورد بحث از مجاهد از ابن عباس نقل کرده که در تفسیر آیه «قل لااسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی » گفت: «ان تحفظونی فی اهل بیتی و تؤدوهم بی »; حق مرا در اهل بیتم حفظ کنید و آنها را به سبب من دوست بدارید. (3)

4- مرحوم طبرسی، مفسر معروف، از «شواهد التنزیل » حاکم حسکانی که از مفسران و محدثان معروف اهل سنت است، از ابی امامه باهلی چنین نقل می کند: پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله فرمود: «ان الله خلق الانبیاء من ا

شجار شتی و انا و علی علیه السلام من شجرة واحدة فانا اصلها و علی علیه السلام فرعها و فاطمه علیها السلام لقاحها و الحسن و الحسین علیهما السلام ثمارها و اشیاعنا اوراقها...لوان عبدا عبد الله بین الصفا و المروة الف عام، ثم الف عام، ثم الف عام، حتی یصیرکالشن البالی، ثم لم یدرک محبتنا، کبه الله علی منخریه فی النار، ثم تلی: قل لااسئلکم علیه اجرا...»; خداوند انبیا را از درختان مختلفی آفرید، ولی من و علی علیه السلام را از درخت واحدی خلق کرد، من اصل آنم وعلی شاخه آن، فاطمه موجب باروری آن است و حسن و حسین میوه های آن و شیعیان ما برگ های آنند... سپس افزود: اگر کسی خدا را در میان صفا و مروه هزار سال و سپس هزار سال و از آن پس هزار سال عبادت کند تا همچون مشک کهنه شود، اما محبت ما را نداشته باشد، خداوند او را بصورت در آتش می افکند، سپس این آیه را تلاوت فرمود: قل لااسئلکم... . (4)

. احقاق الحق، ج 2، ص 2.

2. مستدرک الصحیحین، ج 3، ص 172.

3. الدرالمنثور، ج 6، ص 7.

4. مجمع البیان، ج 9، ص 48.

پس ما باید با پیروی از امامان معصوم و در این زمان با حمایت و پیروی از ولی فقیه و علمای ربانی (که طبق فرمایش حضرت مهدی حجت های آن حضرت هستند برای ما) رضایت اهل بیت علیهم السلام که همان رضایت خداوند متعال می باشد را کسب کنیم .

باید همیشه و همیشه به مطالب زیارت جامعه کبیره معتقد باشیم و یقین داشته باشیم که رضایت اهل بیت و امامان معصوم رضایت خدای متعال است و اطاعت از ایشان اطاعت از حضرت حق جلت عظمته می باشد .

محبت و ولایت و دوستیشان مساوی است و برابر است با دوستی و ولایت و محبت الهی ، اراده و مشیت امامان معصوم (که خود نبی مکرم صلی الله علیه و آله برترین امام و امام الانبیا هستند و دارای مقام امامت هستند و از تمام امامان ما برترند و افضلند ) مساوی است با مشیت و اراده الهی و این مطالب نه غلو است و نه مبالغه بلکه از عقاید حقه شیعه و اسلام ناب محمدی است و به هیچ عنوان نباید از این مطالب برداشت شرک شود چرا که هیچ منافاتی ندارد این گفتار و سخن با این که اهل بیت بنده هستند و عبد خدا هستند و دارای این مقامات عالیه یعنی 14 نور مقدس در عین حالی که عبد و بنده خداوند هستند به گونه ای عصمت دارند و رضایت الهی را کسب کرده اند که مشیت و اراده و خواستشان همان اراده و خواست خداست .

باید دانست همین محبت و ارادت و اطاعت از ایشان علیهم السلام خود بالاترین عبادت است و بلکه همه ی عبادت ها بواسطه ی این محبت و ولایت پذیرفته می شود .

برای مطالعه این گونه مطالب زیبا مراجعه فرمایید به کتاب جذاب و در عین حال روان و فارسی از علامه مجلسی با عنوان حق الیقین تا با معتقدات شیعه مثل معراج و رجعت و اطاعت از اهل بیت و دوستی و ولایت ایشان آشنا شوید .

موفق باشید و التماس دعا